Co wpływa na jakość monitorów studyjnych?
Monitory studyjne są podstawowym narzędziem odsłuchowym w studiach nagraniowych. Pozwalają usłyszeć prawdziwe, niezmienione brzmienie nagrywanego materiału, co ma kluczowe znaczenie w pracy nad miksem i masteringiem. Mają bezpośredni wpływ na finalny efekt brzmienia utworu. Poniżej opisujemy jak poszczególne elementy budowy monitorów wpływają na ich jakość i użyteczność.
- Konstrukcja – Pod tym względem monitory studyjne dzielą się na dwa rodzaje:
- Monitory pasywne - nie posiadają wbudowanego wzmacniacza, co wymusza dokupienie dodatkowego zewnętrznego wzmacniacza. Dobranie odpowiedniego sprzętu jest dość skomplikowane, ale daje większe możliwości eksperymentowania z różnymi układami toru audio, dlatego głównie sprawdzą się w przypadku zaawansowanych i profesjonalnych użytkowników.
- Monitory aktywne - mają wbudowany jeden lub więcej wzmacniaczy, dzięki czemu otrzymujemy gotowy do pracy, odpowiednio skonfigurowany przez producenta sprzęt. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla początkujących i dla osób, które nie chcą zawracać sobie głowy samodzielnym dopasowywaniem wzmacniaczy do głośników.
- Obudowa – bardzo ważny i mający duży wpływ na brzmienie element monitorów studyjnych. Obecnie producenci oferują obudowy z tworzywa sztucznego, drewna, bądź połączenia tych dwóch materiałów. Ważna jest również otwarta lub zamknięta konstrukcja obudowy. Większość producentów oferujących monitory studyjne do amatorskiego użytku stosuje technologię tzw. bass reflex, czyli specjalnie zaprojektowany tunel, który wspomaga działanie głośnika niskotonowego. Takie rozwiązanie pomaga monitorom uzyskać niższy dolny zakres pasma przenoszenia. W takim wypadku obudowa działa trochę jak pudło rezonansowe, ale ma to również słabe strony, ponieważ taki dodatkowy bas nie wydobywa się bezpośrednio z głośnika, tylko z obudowy, co sprawia, że jest on mniej czytelny. Monitory z bass reflex to swego rodzaju rozwiązanie pośrednie, które sprawdza się w domowych amatorskich nagraniach – bez tej technologii małe budżetowe monitory studyjne w ogóle nie byłyby w stanie wygenerować niskich częstotliwości. W profesjonalnych studiach nagraniowych zdecydowanie lepiej sprawdzają się duże i wymagające więcej mocy monitory z obudową zamkniętą, w których poszczególne częstotliwości są lepiej odwzorowywane i bardziej czytelne.
- Pasmo przenoszenia – zważywszy na zadanie, które mają pełnić monitory studyjne, pasmo przenoszenia jest jedną z najważniejszych określających je cech. Parametr ten ściśle precyzuje zakres częstotliwości jakie możemy wydobyć z określonych głośników oraz jak dobrze radzą sobie one z odwzorowywaniem dźwięków. Zakres ten w dużej mierze zależy od ich konstrukcji wewnętrznej, rozmiaru i rodzaju obudowy. W przypadku monitorów studyjnych najważniejsze jest właśnie to odwzorowywanie poszczególnych częstotliwości. Wymagane są zatem sprzęty, w których jak najmniej częstotliwości jest wyraźnie podbitych lub stłumionych. Niektórzy producenci podają w specyfikacjach technicznych swoich monitorów maksymalne odchylenia w całym paśmie przenoszenia.
- Filtry i korektory – nowoczesne monitory wyposażone są w takie właśnie dodatki, aby niwelować problemy z akustyką pomieszczenia. Najczęściej dzięki takim filtrom i korektorom da się ograniczyć, a nawet wyeliminować problematyczne częstotliwości. Niektóre monitory studyjne posiadają nawet automatyczny system kalibracji, który po uruchomieniu sam przeprowadza test pomieszczenia i dostosowuje do niego ustawienia głośników.
Jakie monitory wybrać do domowego studia nagrań?
Na rynku muzycznym panuje ogromny wybór monitorów studyjnych w różnych półkach cenowych. W sklepie muzycznym MusicAudio oferujemy monitory studyjne zarówno do profesjonalnego, jak i domowego studia nagrań takich marek jak JBL, KRK, ADAM Audio, Alesis, Behringer, Genelec, M-Audio, Presonus, Mackie, Yamaha. Warto przed zakupem zapoznać się z najważniejszymi parametrami technicznymi i czynnikami wpływającymi na jakość funkcjonowania monitorów. Przede wszystkim pamiętajmy, że monitory trzeba dobierać pod kątem pomieszczenia, w którym będą używane. Różne modele monitorów projektowane są do różnych zastosowań, dlatego czasem może się okazać, że drogie monitory świetnie sprawujące się w dużym studiu, zabrzmią zwyczajnie źle w małym pomieszczeniu. Do domowego studia nagrań najlepszym rozwiązaniem będą tak zwane monitory bliskiego pola, czyli takie, na których można pracować z relatywnie niską głośnością w niewielkiej odległości od użytkownika. W takich konstrukcjach brzmienie jest najmniej zależne od akustyki pomieszczenia. Druga ważna sprawa, to rozmiar monitorów. Najczęściej podawany jest w postaci średnicy największego z ich przetworników. Rozmiar ma wpływ na najważniejsze cechy, czyli szerokość przenoszenia, maksymalną głośność i odwzorowywanie niskich częstotliwości. Zasada jest prosta - im większy głośnik, tym potrzebna większa przestrzeń, aby w pełni wykorzystać jego możliwości. Jeśli źle dobierzemy rozmiar monitorów studyjnych do pomieszczenia, w którym będą użytkowane, to zabrzmią po prostu słabo.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, w domowych studiach nagraniowych najlepiej sprawdzają się aktywne monitory z systemem bass reflex. Jest to w pewnym sensie kompromis między przyzwoitą jakością brzmienia i niezbyt wygórowanym budżetem. Tutaj też cenna uwaga – duży wpływ na jakość dolnego pasma ma umiejscowienie z przodu bądź z tyłu tunelu bass reflex. Konstrukcje, w których znajduje się on z tyłu oferują nieco bardziej przejrzyste brzmienie.