EFEKTY GITAROWE

Efekty gitarowe do gitar elektrycznych, akustycznych i basowych


Efekty gitarowe są niezbędnym narzędziem dla każdego gitarzysty, który poszukuje nowych brzmień i pragnie wykreować swój własny, unikalny sound. Ciężko wyobrazić sobie brzmienie gitary elektrycznej bez zasilenia go jakimkolwiek efektem – czy to przesterowującym, czy pogłosowym. Gitarzyści basowi i akustyczni również chętnie korzystają z dobrodziejstw efektów gitarowych, aby wzbogacić swoje brzmienie. Wybór efektów gitarowych jest ogromny, dzięki czemu każdy jest w stanie wybrać coś dla siebie i uczynić sound gitary jedynym w swoim rodzaju. [czytaj więcej...]

Efekty gitarowe w sklepie muzycznym MusicAudio


W tej kategorii znajdziesz bogaty asortyment efektów gitarowych, dzięki którym będziesz mógł rozwijać swoją kreatywność i muzyczne wizje. Posiadamy w sprzedaży wszystkie typy efektów gitarowych – od soczystych przesterów, aż po wypełniające przestrzeń efekty pogłosowe i modulacyjne. Efekty do gitary elektrycznej, gitary akustycznej i basowej.
Oprócz pojedynczych kostek efektowych, sklep muzyczny MusicAudio oferuje także szeroką ofertę multiefektów i procesorów gitarowych, które pozwolą na nieograniczone eksperymenty z brzmieniem. Znajdziesz u nas sprzęt dla gitarzysty na każdym poziomie zaawansowania – dla początkujących do ćwiczeń w domu i dla profesjonalistów wykorzystujących efekty gitarowe w studio i na scenie.
Sprawdź już teraz pełną ofertą efektów gitarowych w sklepie MusicAudio i wybierz odpowiedni dla siebie sprzęt.


Rodzaje efektów gitarowych


Aktualnie na rynku muzycznym znajdziemy niezliczoną ilość efektów gitarowych. Wybór tego najlepszego nie jest wcale łatwy, zwłaszcza dla osoby początkującej, która dopiero rozpoczyna swoją muzyczną przygodę z gitarą i efektami do gitary. Efekty gitarowe można podzielić na kilka podstawowych grup, w zależności od uzyskiwanego przez nie brzmienia. Znając różnice między konkretnymi rodzajami efektów gitarowych łatwiej będzie Ci podjąć decyzję o wyborze tych, które najbardziej przydadzą Ci się do stworzenia własnego soundu gitarowego.


Efekty gitarowe przesterowujące / przestery


Przestery to prawdopodobnie najliczniejsza grupa efektów gitarowych. Przestery można podzielić na trzy podstawowe grupy:

  • overdrive

  • distortion

  • fuzz

Początkujący gitarzyści często mają problem z odróżnieniem efektu overdrive od distortion. Rzeczywiście, są one do siebie podobne, zwłaszcza, że występują w na prawdę wielu odmianach brzmieniowych. Czasem ciężko znaleźć granicę, na której kończy się brzmienie jednego, a zaczyna brzmienie drugiego. Tłumacząc w dużym skrócie – efekt overdrive jest nieco delikatniejszy, cieplejszy i mniej agresywny od efektu distortion. Oczywiście, stopień tych różnic zależy od charakteru konkretnego efektu, jednak da się to wychwycić słuchowo. Efekty overdrive posiadają konstrukcję, która ma jak najwierniej naśladować brzmienie przesterowanego wzmacniacza lampowego. Idealnie też sprawdzają się jako efekty podbijające brzmienie przesteru wykorzystywanego ze wzmacniacza. Klasyka gatunku wśród efektów overdrive to niezaprzeczalnie Ibanez Tube Screamer i Boss Overdrive. To właśnie te efekty stały się wzorem dla wielu kolejnych kostek overdrive.

Pojawienie się efektów distortion było odpowiedzią na zapotrzebowanie gitarzystów obracających się w heavy-metalowych gatunkach muzycznych, którzy potrzebują ostrzejszego, jeszcze bardziej agresywnego brzmienia. Zakres przesteru w efektach distortion jest znacznie większy niż w overdrive. Mamy tutaj też więcej składowych harmonicznych. Kostki distortion wykorzystuje się jako samodzielne efekty przesterowujące czysty sygnał ze wzmacniacza, ale także jako podbicia dla przesterów wzmacniaczy, w których chce się uzyskać bardziej drapieżne brzmienie. Najbardziej znane efekty distortion, które narzucają standard tego brzmienia wszystkim innym kostkom tego typu, to ProCo RAT, czy Boss DS-1.

Trzecia grupa przesterów to efekty fuzz. Są to pierwowzory wszystkich kolejnych efektów przesterowujących. Fuzzy uważane są za najbardziej prymitywną i minimalistyczną formę przesteru, a ich brzmienie określane jest jako "surowe", "kwadratowe" i "bzyczące". Nie zmienia to jednak faktu, że fuzzy są bardzo cenionymi przesterami i zaznaczyły swoją obecność w tysiącach najlepszych rockowych płyt wielu legendarnych gitarzystów, jak choćby Jimi Hendrix.


Efekty pogłosowe i efekty opóźniające


Efekty gitarowe pogłosowe to efekty reverb, które nadają brzmieniu pełni. Sprawiają one, że dźwięk otacza nas ze wszystkich stron. Reverb możemy ustawić dowolnie od upodobań. Możemy brzmieć, jak byśmy grali w kościele, na wielkiej hali koncertowej, na stadionie, otwartej przestrzeni, bądź w zamkniętym pomieszczeniu studyjnym. Efekty reverb są nieocenionym narzędziem w kreowaniu pięknego i pełnego brzmienia. Jednym z przykładów takiego właśnie efektu gitarowego jest t.c. electronic HALL OF FAME 2.

Do efektów opóźniających zaliczymy efekty delay, które sprawiają, że szarpnięta struna wybrzmiewa jeszcze wielokrotnie, a nie tylko raz. Ilość, szybkość i długość powtórzeń, a także czas pomiędzy nimi można ustawiać dowolnie w zależności od preferencji brzmieniowych. Za pomocą efektów opóźniających tworzymy potężną ścianę dźwięku, jak gdyby grało kilka gitar jednocześnie. Doświadczeni gitarzyści potrafią zrobić ogromne wrażenie brzmieniowe nawet bardzo oszczędną grą, ale za to z umiejętnym wykorzystaniem delaya i reverbu.


Efekty modulacyjne


Jak sama nazwa wskazuje – efekty modulacyjne to efekty zmieniające brzmienie. W tej grupie znajdziemy na przykład efekt chorus. Chorus pozwala uzyskać brzmienie lekko rozstrojonej gitary, lub kilku gitar grających jednocześnie z lekkim przesunięciem wybrzmiewania każdej z nich, co finalnie daje wrażenie "chóralnego" dźwięku. Bardzo znanym i cenionym chorusem wśród gitarzystów jest Boss CH-1.

Kolejny z gitarowych efektów modulujących to tremolo, czyli efekt przerywania dźwięku. Grając z tym efektem nasze brzmienie sprawia wrażenie przerywanego, jak gdyby ktoś je ściszał i podgłaśniał. Oczywiście, jak w przypadku innych efektów – to użytkownik sam reguluje częstotliwości i natężenie tego efektu.
Mówiąc o efektach modulacyjnych nie można zapomnieć o efekcie zwanym flanger. Flanger zmienia brzmienie tak, jak gdyby się oddalało i przybliżało. Przypomina to nieco wrażenie przelatującego samolotu.


Efekty Wah-Wah


Każdy, nawet początkujący gitarzysta, z pewnością nie raz spotkał się ze słowem "kaczka". Zgadza się - pod nazwą przedstawiciela ptactwa domowego kryje się bardzo popularne gitarowe brzmienie. Ciężko je opisać słowami, ale najprościej będzie stwierdzić, że efekt Wah-Wah sprawia, że gitara po prostu "kwacze". W zależności od tego jak mocno dociskamy pedał efektu, brzmienie się spłaszcza, a wracając pedałem do pozycji wyjściowej znów nabiera pełni. Jeśli chcesz przekonać się jak brzmi popularna gitarowa kaczka, to najlepiej będzie posłuchać utworu Jimiego Hendrixa pod tytułem Voodoo Child. Efekt ten słyszalny jest już od samego początku utworu. Popularnym przedstawicielem efektów Wah-Wah jest Dunlop GCB-95 Cry Baby.


Multiefekty, procesory gitarowe


Multiefekty gitarowe to rozbudowane cyfrowe urządzenia, które zawierają w sobie wszystkie efekty gitarowe. Znajdziemy w nich nie tylko przestery, efekty pogłosowe, modulacyjne, opóźniające, Wah-Wah, ale także symulacje brzmień prawdziwych wzmacniaczy i kolumn gitarowych. Multiefekty często pełnią również funkcję interfejsów audio, dzięki czemu możemy je łączyć z komputerem i nagrywać swoją grę.
Zakres cenowy multiefektów gitarowych jest bardzo szeroki i wybór konkretnego modelu uzależniony jest od stopnia zaawansowania gitarzysty i jego potrzeb związanych z brzmieniem. Na początek wystarczy nawet prosty tani multiefekt za około 600zł, na przykład Zoom G3n. Zawodowi gitarzyści będą wybierać raczej z półki profesjonalnego sprzętu, jak choćby Neural Quad Cortex, który oferuje już praktycznie nieograniczone możliwości kreowania brzmienia zarówno na scenie, jak i w studio.