20 MARCA 2024
![]() |
Monitory studyjne to specjalne głośniki przeznaczone do pracy przy obróbce dźwięku. Konstrukcja i budowa monitorów studyjnych sprawiają, że odtwarzany przez nie dźwięk nie jest w żaden sposób zmieniony, czyli nie jest ani poprawiony, ani ulepszony. Dzięki temu praca odbywa się na oryginalnej charakterystyce brzmieniowej obrabianego materiału. Monitory pozwalają usłyszeć dokładne brzmienie poszczególnych instrumentów, wokali i mikrofonów. Umożliwia to osiągnięcie jak najlepszego efektu końcowego i zwiększa szanse na to, że nagrane i zmiksowane dźwięki zachowają wysoką jakość podczas odtwarzania na większości urządzeń.
Do domowych nagrań wystarczy kilka podstawowych sprzętów: komputer, dobra karta dźwiękowa, program do nagrywania i obróbki dźwięku, monitory studyjne (odsłuchy) i kilka kabli. Rozwój technologii w branży muzycznej nieustannie się rozwija i poszerza zakres możliwości osiągalnych dla przeciętnego użytkownika, które dawniej dostępne były tylko w profesjonalnych warunkach. Kiedyś chcąc nagrać płytę, czy choćby pojedynczy utwór, trzeba było skorzystać z profesjonalnego studia nagrań i usługi realizatora, który dysponował odpowiednim sprzętem i wiedzą na temat tego jak z niego korzystać. Nagrywki studyjne były bardzo drogie i zwyczajnie nie każdy mógł sobie na nie pozwolić, a co za tym idzie – wiele ciekawych pomysłów na utwory kończyło w szufladzie. Dziś sytuacja jest zupełnie inna. Home recording (nagrywanie w domu) zdecydowanie na stałe zagościł na rynku muzycznym i stał się niesamowicie popularny. Dzięki dostępności niezliczonej liczby sprzętu i oprogramowania, praktycznie każdy może nagrywać muzykę w domu. Na początek wystarczą już nawet tanie monitory studyjne Presonus ERIS E4.5 BT, aby rozpocząć przygodę z nagraniami w domowych warunkach.
Głośniki zniekształcają dźwięk w celu upiększenia go, podczas gdy monitory studyjne mają go jak najwierniej odwzorowywać i nie ingerować w jego charakterystykę. Monitory studyjne są niezbędnym sprzętem jeżeli chcemy nagrać i zmiksować dźwięk w dobrej jakości. To właśnie one zapewniają właściwy odsłuch nagrywanego materiału. Można by stwierdzić, że przecież zwykłe głośniki komputerowe, albo wieża HI-FI załatwiają sprawę. Nic bardziej mylnego. Monitory studyjne skonstruowane są w taki sposób, aby zapewnić jak najbardziej wierne odwzorowanie dźwięku bez ingerencji w jego jakość. Krótko mówiąc – nie mogą ani pogarszać, ani ubarwiać sygnału. To właśnie odróżnia je od standardowych głośników do słuchania muzyki, które zwykle mają sprawiać, by brzmiała ona lepiej. Dzięki monitorom odsłuchowym usłyszymy niezmienione i prawdziwe brzmienie rejestrowanego materiału, a co za tym idzie - zapewnimy sobie odpowiedni odsłuch podczas nagrywania i późniejszego masteringu (obróbki dźwięku).
Przy zakupie monitorów studyjnych należy zwrócić uwagę na:
Monitory studyjne dzielą się na dwa rodzaje – pasywne i aktywne.
Pasmo przenoszenia określa zakres częstotliwości, w których monitory będą przenosić dźwięk. Im pasmo przenoszenia szersze, tym wierniejsze odwzorowywanie dźwięku przez monitory. Analizując specyfikację i zakres pasma przenoszenia danych monitorów zwróć uwagę, czy żadne częstotliwości nie są zbyt podbite albo tłumione, ponieważ będzie to miało kluczowy wpływ na użyteczność sprzętu. Znajdziesz takie informacje choćby w instrukcji obsługi i na stronie producenta. Podbicia i tłumienia to nic innego jak zakłamywanie charakterystyki brzmieniowej dźwięku źródłowego, a więc takie odsłuchy nie będą prawidłowo spełniały swojego zadania. Warto dodać, że na pasmo przenoszenia w dużej mierze wpływa wielkość głośnika i obudowy. O ile z przenoszeniem średnich i wysokich tonów dobrze radzą sobie nawet mniejsze głośniki, tak do przeniesienia niskich częstotliwości potrzebne jest poruszenie większych mas powietrza.
Rodzaj obudowy i materiał z jakiego została wykonana mają ogromne znaczenie dla ogólnego brzmienia monitorów studyjnych i odpowiadają za przenoszenie basu. Jak już wcześniej wspomnieliśmy – większe monitory lepiej radzą sobie z przenoszeniem niskich brzmień, jednak wynaleziono sposób, dzięki któremu również małe monitory są w stanie lepiej odwzorować niskie pasma. Chcąc dobrze wyposażyć swoje domowe studio nagrań, zdecyduj się na monitory w obudowie z technologią bass reflex. Bass reflex to specjalny otwór lub tunel w obudowie, przez który przedostaje się powietrze. Wspomaga on działanie głośnika niskotonowego. Bez tego systemu niemożliwe byłoby wydobywanie niskich tonów z małych monitorów odsłuchowych, co znacznie ograniczyłoby możliwości nagrywania i miksowania dźwięku. Przykładem monitorów z obudową Bass reflex są monitory studyjne Yamaha MSP-3.
Wielkość pomieszczenia to ważne kryterium przy wyborze monitorów studyjnych. Bez względu na to, czy jest to profesjonalne studio nagrań, czy domowe studio muzyczne. Zawsze trzeba uwzględnić wielkość pomieszczenia, w którym monitory będą pracować. Nie zawsze więcej znaczy lepiej. Do domowego studia najlepiej sprawdzą się aktywne monitory bliskiego pola. Mają niewielkie rozmiary i moc, zapewniają całkiem dobre brzmienie i mogą znajdować się w bliskiej odległości od użytkownika, na przykład tuz za konsoletą. Analogicznie – do większych i lepiej przygotowanych akustycznie pomieszczeń wybieraj monitory średniego pola, które sprawdzą się tu o wiele lepiej. W bardzo dużych studiach muzycznych i filmowych wykorzystywane są monitory dalekiego pola, które mają dużą moc, rozmiary i ustawione są w dużej odległości od realizatora.
Jeżeli rozpoczynasz właśnie swoją przygodę z home recordingiem i szukasz dobrych monitorów studyjnych, to zapraszamy do zapoznania sie z naszą ofertą. Doradzimy i pomożemy wybrać sprzęt dostosowany do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika.
Z muzycznymi pozdrowieniami: Zespół MusicAudio.pl