Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

24 KWIECIEŃ 2024

Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?


Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

Wiele osób podejmujących decyzję o zakupie mikrofonu zastanawia się jaki wybrać – mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny. Warto poznać różnicę w konstrukcji i działaniu tych dwóch typów mikrofonu. Każdy z nich przeznaczony jest do innych zastosowań, dlatego ważne jest, aby precyzyjnie dopasować urządzenie do swoich potrzeb. W tym artykule przedstawimy najważniejsze różnice pomiędzy mikrofonami dynamicznymi i pojemnościowymi, a także doradzimy czym się kierować dokonując wyboru podczas zakupu mikrofonu.


Czym różni się mikrofon pojemnościowy od dynamicznego?


Podstawową różnicą jest sposób przetwarzania fal dźwiękowych. Mikrofony dynamiczne i pojemnościowe różnią się konstrukcją i sposobem działania. Mikrofony pojemnościowe mają o wiele większą czułość i precyzję w rejestrowaniu najdrobniejszych detali dźwięku niż mikrofony dynamiczne. Co więcej, mikrofon pojemnościowy do prawidłowego działania potrzebuje zasilania z baterii, bądź ze specjalnej funkcji miksera zwanej fantom (phantom power, +48V).


Jak działa mikrofon dynamiczny?


Mikrofon dynamiczny to prosta konstrukcja. Składa się z cienkiej membrany połączonej z cewką, która osadzona jest w silnym polu magnetycznym wytwarzanym przez magnes. Śpiewając czy mówiąc do mikrofonu wytwarzamy fale akustyczne, które generują drgania powietrza. To właśnie te drgania poruszają membraną oraz cewką, w wyniku czego tworzy się napięcie na zaciskach cewki i ostatecznie powstaje prąd odpowiadający częstotliwości fal akustycznych. Mikrofony dynamiczne odznaczają się większą odpornością na uszkodzenia mechaniczne i niekorzystne warunki atmosferyczne, niż mikrofony pojemnościowe.


Cechy mikrofonu dynamicznego


Mikrofon AKG P3 S

  • Większa odporność na wstrząsy, uszkodzenia mechaniczne i niekorzystne warunku pogodowe w porównaniu z mikrofonem pojemnościowym.

  • Mniejsza czułość i mniejsza podatność na sprzężenia.

  • Dobrze znosi wysokie ciśnienie akustyczne, a co za tym idzie – jest chętnie wykorzystywany do rejestracji głośnych źródeł dźwięku (na przykład głośno rozkręcony piec gitarowy).

  • Mikrofon dynamiczny ma ograniczone przenoszenie częstotliwości, więc nie wyłapuje tak wielu detali dźwiękowych z otoczenia, jak mikrofon pojemnościowy.

  • Nie wymaga dodatkowego zasilania.

  • Doskonale nadaje się do wokalnych występów solowych na scenie.

  • Jest najpopularniejszym i uniwersalnym typem mikrofonu, więc mamy bardzo dużo modeli do wyboru. Mikrofony dynamiczne stanowią najszerszą grupę mikrofonów na rynku. Możemy wybierać praktycznie w każdym przedziale cenowym, a dobry mikrofon dynamiczny da się kupić już nawet w cenie do 200zł, jak na przykład mikrofon AKG P3 S

Jak działa mikrofon pojemnościowy?


Mikrofon Rode M3

Mikrofon pojemnościowy różni się budową od mikrofonu dynamicznego i przeznaczony jest do bardziej specjalistycznych zastosowań. Mikrofon pojemnościowy zbudowany jest z ruchomych okładek i stalowej siatki membranowej, które ładowane są polaryzującym napięciem i tworzą swego rodzaju kondensator. Fale dźwiękowe głosu tworzą ruchy powietrza, które powodują drgania membrany, a drgania te zmieniają pojemność kondensatora i w ten sposób powstają impulsy elektryczne. Mikrofony pojemnościowe wymagają dodatkowego zasilania, dlatego przed zakupem warto upewnić się, że nasz mikser ma zasilanie fantomowe na którymś kanale mikrofonowym. Jeśli nie, to trzeba będzie wybrać model mikrofonu pojemnościowego, który ma wbudowane gniazdo baterii. W praktyce jest to bardziej uciążliwe rozwiązanie, ponieważ baterie szybko się rozładowują i zawsze trzeba pamiętać aby mieć pod ręką zapasowy komplet. Mikrofony pojemnościowe odznaczają się bardzo dużą czułością, więc precyzyjnie rejestrują nawet najcichsze detale dźwiękowe. Wykorzystywane są w studiach do nagrań materiału instrumentalnego i wokalnego, a na estradzie są bardzo przydatne do nagłośnienia na przykład chóru, bądź instrumentów akustycznych.


Cechy mikrofonu pojemnościowego


  • Ma delikatną budowę, a więc jest bardziej podatny na uszkodzenia w przeciwieństwie do mikrofonu dynamicznego. Nie jest również zbyt odporny na niekorzystne warunki atmosferyczne.

  • Ma bardzo wysoką czułość i szybką reakcję na transjenty (chwilowe elementy fali akustycznej). Dzięki temu precyzyjnie rejestruje nawet najdrobniejsze zmiany dźwiękowe.

  • Ma szerokie pasmo przenoszenia częstotliwości, co czyni go bardzo dobrym narzędziem do rejestrowania zarówno wokali, jak i instrumentów akustycznych.

  • Pełnię swoich możliwości mikrofon pojemnościowy wykazuje w izolowanych i tłumionych warunkach studyjnych, gdzie perfekcyjnie przenosi rejestrowany materiał dźwiękowy.

  • Mikrofony pojemnościowe to specjalistyczny sprzęt dedykowany do konkretnych zadań, więc są też droższe od mikrofonów dynamicznych. Najtańsze przyzwoicie działające modele zaczynają się od około 500zł, jak mikrofon Rode M3, ale ceny dobrych studyjnych mikrofonów pojemnościowych sięgają nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Czym jest charakterystyka kierunkowa mikrofonu?


Charakterystyka kierunkowa mikrofonów określa z jakiego fragmentu przestrzeni wokół mikrofonu zbierany jest dźwięk. Pod względem czułości na fale akustyczne charakterystykę kierunkową dzielimy na kardioidalną, superkardioidalną, hiperkardiodialną i subkardioidalną. Różnią się one precyzją rejestrowania dźwięków. Mikrofony dostępne na rynku mają różne charakterystyki kierunkowe. Wybierając jakiś model zawsze zwracajmy uwagę na jego charakterystykę kierunkową aby jak najlepiej dobrać mikrofon do celu jego wykorzystywania.

Rodzaje charakterystyki kierunkowej mikrofonów:

Jednokierunkowa
Mikrofon z charakterystyką jednokierunkową rejestruje dźwięk ze źródła, które znajduje się na wprost niego.

Dwukierunkowa
Mikrofon dwukierunkowy zbiera dźwięki dochodzące z przodu i z tyłu, ale wrażliwość na dźwięki z przodu jest nieco większa. Charakterystyka dwukierunkowa niekiedy nazywana jest również ósemkową ze względu na kształt przestrzeni z jakiej rejestruje fale.

Wielokierunkowa
Mikrofon wielokierunkowy rejestruje dźwięki z całego otoczenia. Taka charakterystyka nazywana jest czasem dookólną lub kołową.

Mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny – jaki mikrofon wybrać?


Mikrofon Rode NT1A

Wybierając mikrofon przede wszystkim najpierw trzeba jasno określić do jakich zadań będzie przeznaczony.
Oto kilka kwestii, które należy przeanalizować zanim dokonamy zakupu:

Zastosowanie
Jeżeli potrzebujemy mikrofonu dla wokalisty do występów na żywo, to zdecydowanie lepszym wyborem będzie mikrofon dynamiczny, na przykład taki jak mikrofon Sennheiser E 845-S. Jeżeli chcemy nagłośnić chór, to trzeba będzie postawić z przodu przed grupą wokalistów kilka mikrofonów pojemnościowych, na przykład Electro-Voice RE420. Takie mikrofony pojemnościowe dokładnie zbiorą wszystkie wokale osób śpiewających jednocześnie. Podobnie z nagłośnieniem instrumentów. Jeżeli nagłośnienia wymaga wzmacniacz gitarowy, to przystawimy blisko do niego mikrofon dynamiczny instrumentalny, a do nagłośnienia perkusji wykorzystamy mikrofony instrumentalne i dynamiczne i pojemnościowe. Podobnie w przypadku nagrań studyjnych - każdy mikrofon ma swoje ścisłe zastosowanie i określoną specyfikację, która najlepiej spełnia wymogi rejestrowania danego instrumentu lub wokalu. Jeszcze inny rodzaj mikrofonów przyda się osobom nagrywającym materiały video za pomocą profesjonalnych aparatów i kamer. Tutaj już będziemy wybierać spośród mikrofonów pojemnościowych do kamery. Jeżeli zajmujesz się homerecordingiem, czyli domowymi nagraniami wokalnymi i lektorskimi, to sprawdź koniecznie mikrofon Rode NT-1A. Bardzo dobrze nadaje się do tego typu zadań i cieszy się ogromną popularnością wśród użytkowników ze względu na swoją jakość i niewygórowaną cenę.

Czułość, pasmo przenoszenia i kierunkowość
Najważniejsze elementy specyfikacji mikrofonów, które decydują o tym czy mikrofon spełni odpowiednio swoje zadanie.
Czułość określa skuteczność mikrofonu w rejestrowaniu poszczególnych fal akustycznych.
Pasmo przenoszenia to zakres od najniższej do najwyższej częstotliwości jaką mikrofon jest w stanie wytworzyć i przesłać do nagłośnienia.
Kierunkowość decyduje o tym, czy mikrofon będzie zbierał dźwięki tylko z przodu, z przodu i z tyłu, czy ze wszystkich stron.

Szum własny
Parametr, który podawany jest przez producenta w specyfikacji każdego mikrofonu. Chodzi o poziom napięcia mikrofonu, które w warunkach ciszy jest słyszalne właśnie jako szum, przez niektórych określany syczeniem. Im mniejszy poziom szumu własnego, tym mikrofon lepszy. Wartość ta nie powinna przekraczać 15dB.

Złącze
Mikrofony mają wbudowane różne złącza. Najpopularniejsze jest złącze XLR, przez niektórych nazywane mikrofonowym, jednak bywają też złącza Jack, USB i modele oferujące komunikację bezprzewodową choćby przez Bluetooth. Mikrofon z odpowiednim złączem oszczędzi problemów z podłączeniem go do sprzętu, którym dysponujemy. Warto w tym przypadku zadbać także o odpowiedni kabel.

Wygląd
Co prawda ten parametr nie wpływa na funkcjonowanie mikrofonu, jednak dla niektórych osób może być bardzo ważną kwestią. Na design mikrofonu na pewno zwrócą uwagę osoby, które nagrywają materiały video i chcą, aby mikrofon był po prostu estetyczny i nie odwracał uwagi widza. Dobrym przykładem takiego mikrofonu może być dyskretny przypinany mikrofon pojemnościowy Rode Lavalier Go.

Mikrofony w sklepie muzycznym Music Audio


Zapraszamy serdecznie do odwiedzania zakładki mikrofony na naszej stronie internetowej. Pomożemy w zakupie mikrofonu i doradzimy jaki wybrać – mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny. Dla osób, które interesują się tematem nagłośnienia i homerecordingu polecamy nasz artykuł Jakie monitory studyjne wybrać?

Z muzycznymi pozdrowieniami:  Zespół MusicAudio.pl